ANNONS

En helg på tu man hand <3

Hej hej

Vi kom ju äntligen i väg till Torrevieja förra helgen. Betydligt senare än vi bokat från början och lite kortare än vi tänkt men det blir ju lite som det blir nu, många inställda och ombokade flyg. Behövde komma ner och fixa lite saker. Maxade tiden vi hade och hann med mycket ändå, lite av en superkraft vi har 🙂 När vi är i väg hinner vi göra och äta massor hehe. Sova däremot kan man ju göra hemma. Bokade resan för länge sen och tänkte ju att det skulle gå att ha våra föräldrar som barnvakt vid det här laget men så är det ju tyvärr inte. Grannarna ställde dock upp så barnen fick bo där medan vi var i väg, så glad för att vi har världens bästa grannar! Nästa gång vi åker följer både barnen och grannarna med 🙂

Tog nattbussen till Arlanda denna gång. Blev en ganska lång natt och en del väntetider men sen lyckades vi faktiskt sova nästan hela flygresan så vi var hyfsat pigga ändå vid 11 när vi landat. Funkar när man reser utan barn. Frukost åt vi på Pontus in the air, kändes nästan som lunch vid det laget (fast klockan var 05.00).

På flygplatsen kollar de temp på alla och så får man lämna in en hälsodeklaration. Reste utan bagage, hade bara handväskan, så det var raka vägen ut till taxin och hem till lägenheten. Otroligt smidigt. Var hemma ca 45 min efter att vi landat på marken. Lyx för en som är van att ha 2 1/2 h till närmsta flygplats 🙂 Kilade ner till strandpromenaden och tänkte att vi skulle testa nåt nytt till lunch men nä det blev Vela Beach Centro som alltid när vi kommer. Har blivit tradition. En iskall Sangria sitter inte fel efter en lång resa. (Den var dock godare förr, nu misstänker jag att de kör med Tinto de Verano?)

För att inte tala om en cava-sorbet efter maten. Drömmen!

Skakade ner maten med en långpromenad. Passade på att gå gå gå och gå, älskar att gå. Barnen inte lika mycket, de orkar inte lika långt såklart. Gick ut på piren för första gången, trodde den var så lång som man ser från stranden men tji fick vi, den svängde ju och var hur låg som helst!

Gick ne roch tog vägen längs hamnen hem igen. Så många mysiga ställen. Men knappt en kotte nånstans. Man förstår att många fått stänga ner tyvärr.

Väldigt folktomt överlag nu, stor skillnad mot sommaren. Halvtomt på både restauranger och stranden. Slog oss ner på stranden senare på eftermiddagen och njöt av lite svala vindar innan solen försvann helt bakom hustaken. Bästa stunden på dagen att vara på stranden tycker jag!

Ingen trängsel direkt. Och inga rutor längre (man gör sin egen på dagtid när det är mer folk).

När man lämnar sin plats är det munskydd på igen. Som överallt förutom medan man äter/dricker/motionerar.

Njöt av solen på balkongen och vichy catalan, som jag saknat detta vatten! Bland det godaste man kan dricka. Vissa tycker tvärtom 😉

Alltså ljuset när solen börjar gå ner. Går inte att beskriva! Hela världen känns som den lindas in i guld.

Smet upp på taket för de sista solstrålarna. Sen kilade vi ner till strandpromenaden i jakt på middag. Hört så mycket gott om Belchica men det har varit stängt när vi gått förbi. Ett litet hak på en bakgata utan sociala medier. Svårt att hitta om man inte hört om det ryktesvägen. Nu hade vi sån tur att det var öppet och ett bord för 2 fanns ledigt, yay! Här är det avsmakningsmeny som gäller, antingen en lååång där kocken väljer rätterna och hela sällskapet äter samma eller så väljer man den lite kortare och där får man välja på flera rätter till varje mål. Vinpaket till om man vill och då ingick fördrink, viner till maten, vatten och Irish Coffee. Som vi åt! Och så gott det var! Urtrevlig personal (ett par som äger det, från Holland tror jag? Mannen är kocken och frun serverar) och urgod mat!

Den första rätten var en creme brulé med ädelost och honung toppad med kalaspuffar. Herreguuuud så gott!! Måste testa att göra detta hemma.

Förutom varsin cremebrulé delade vi på en nykokt hummer med sallad, hummerkrokett och ostkrokett på räksalladsbädd, hummersoppa, mangosorbet, oxfilé med nyslagen bea, kalventrecote, hemmagjorda dubbelfriterade pommes, hemlagad glass med varm chokladsås, hembakade kakor, pralin och Irish Coffee. När vi skulle betala visade det sig att de inte tog kort, men sa att de litade på folk och bad oss komma tillbaka och betala nån annan dag. Underbart litet ställe, rekommenderas varmt!

Det var vår fredag det.

KRAM

112

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.